Başarılı örnekler segisine sunulan 41 Hafız 41 Şahit isimli projemizdir.
Ramazan ayı sürecinde ilçemiz camilerinde gerçekleştirdiğimiz hatimli teravih namazı ve mukabele programlarını içermektedir.
Okulumuzda eğitim gören kırk bir hafız öğrencimiz, meslek dersleri öğretmenlerimiz, velilerimiz ramazan ayı boyunca Diyanet İşleri bünyesindeki ilçemiz camilerinde cami cemaati ile buluşarak belirli vakitlerde mukabelede bulunmuş, yatsı vaktinde ise hatimli teravih namazı kıldırılmıştır. Proje boyunca her camide günlük 1 mukabele 1 hatimli teravih namazı olmak üzere ikişer cüz, toplamda tüm camiler de Ramazan ayı boyunca 2400 cüz Kur'an okunmuş ve cami cemaati, velilerimiz ile diğer öğretmenlerimizin de müdahil olması ile 400'den fazla hatim yapılmıştır.
Projenin amacı kırk bir hafız öğrencimiz, meslek dersleri öğretmenlerimiz, öğrenci velilerimizin ''toplumsal sorumluluk ve gönüllülük'' esasıyla cami cemaati ile buluşması ''Ramazan ayı Kur'an ayıdır'' bilinciyle okuyarak ve anlayarak Ramazan'ı geçirmesi, cami cemaatiyle kaynaşması, imam hatip vizyon ve misyonunun tanıtılması, müminlerin ibadete teşvik edilmesi, ''kolaylaştırın zorlaştırmayın'' ayetinden hareketle imamlarımızın ve cemaatin yükünün paylaşılması, hafızlıklarının canlı tutulması ve Kur'an ilminin paylaşılması amaçlanmıştır.
Ramazan ayı içerisinde camilerdeki imam ve müezzin ihtiyacı , mukabele geleneğinin canlı tutulması , sünneti teravih namazlarının kılınması, öğrencilerin sadece imam hatip lisesinde değil, örgün eğitimin dışında da mesleki derslerin tatbiki , müminlerin yaş farkı olmaksızın cemaat olma bilincini kaybetmemesi, ihtiyaçlarına ve gerekçelerine dayanmaktadır.Bu amaç ve ihtiyaçlara yönelik öncelikle okuldaki hafız öğrenciler tespit edilip listelenmiştir.Ardından aileleri ile iletişime geçilip gerekli izinler alınmıştır. Devamında okulumuzdan görev alan ilçe müftümüz sayın Sıtkı Kaya ile camiler tek tek tespit edilmiş ve öğrenciler ihtiyaca göre paylaştırılmıştır. Benzer projeler incelenmiş, daha özgün ve yeni bir proje için gerekli bu araştırmalar yapılmıştır:
-Gençlerin camiye ve ibadete ilgisinin azalması,
-Kur'anı okuma , anlama ve uygulama bilincinin unutulması,
- ''Müminler kardeştir ''ilkesinden hareketle cemaat olma bilincinin unutulması,
-Mukabele geleneğinin unutulması,
-Personel yetersizliği olan camilerin varlığı,
-Toplumda imam hatip öğrencisi imajının zedelenmesi, sorunlarına çözüm, getirilmesi hedeflendi.
Daha önce yapılmış benzer çalışmalara göz attığımızda şu örneklerle karşılaştık.
1-)Ankara Tevfik İleri Anadolu İmam Hatip Lisesi (https://www.risalehaber.com/liseli-hafizlar-hatimle-teravih-kildiriyor-422200h.htm)
2-)Beylikdüzü İlçe Müftülüğü Sacit Ateş Hafızlık Kur'an Kursu (https://www.sacitateshafizlikkurankursu.com/haber/hatimle-teravih-coskusu-basladi)
3-)Kayseri Pınarbaşı Anadolu İmam Hatip Lisesi
(https://www.diyanethaber.com.tr/kayseri-muftulugu/imam-hatipli-ogrenciler-teravih-namazi-kildiriyor-h23692.html)
4-)Amasya Şehit Ahmet Özsoy Anadolu İmam Hatip Lisesi
(https://amasyaihl.meb.k12.tr/icerikler/ogrencilerimiz-hatimle-teravih-namazi-kildiracak_12725961.html)
Önceki çalışmaların önemi, gelecek nesillere örnek teşkil etme ve fikir sahibi olabilme noktasında yardımcı olmaları. Bizim projemizin önemi ise gençlerin camiye ve ibadete ilgisinin azalması Kur'anı okuma , anlama ve uygulama bilincinin geliştirilmesi, müminlerin kardeş olması olması bilincinin oluşturulması,mukabele geleneğinin canlı tutulması,
personel yetersizliği olan camilerin varlığı
toplumda imam hatip öğrencisi imajının zedelenmesi, sorunlarına çözüm getirilmesi yönünden önem teşkil etmektedir.
Projemizin örnek teşkil eden projelerden farkı şunlardır:
Birinci örnekteki projede yanlızca beş öğrencinin katılımı ile tek bir camide
- okulun uygulama camisi- tatbik edilmiş, geniş bir cemaate ulaşılamamıştır.
İkinci örnekte ise mukabele Cuma günleri yapılmış, yine önceki örnekte olduğu gibi mekan sınırlı ve hafız sayısı düşük tutulmuştur.
Üçüncü örnekte ise yine tek bir camide teravih kıldırılmış, diğer vakitlerde mukabele yapılmamış ve kılınan namaz hatimli kıldırılmamıştır.
Dördüncü örnekte ise yalnızca yedi öğrenci ve dört cami ile sınırlı tutulmuştur.
Kırk bir Hafız Kırk bir Şahit projemiz bütün okulumuzdaki hafızları proje kapsayacak şekilde ilçe genelindeki camilerde, öğretmenlerin ve velilerinin de katılımı ile ramazan boyunca hatimli gerçekleştirilmiştir. Proje içerisinde Mesleki Tatbikat Kulübümüzün okul idaresinin, Meslek dersleri öğretmenlerinin ,İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü ,İlçe Müftülüğü ve İlçe Kaymakamlığında olur ve desteği alınarak geniş bir katılım ile gerçekleşmiştir.
İş takvimi:
23/03/2022 Proje planlaması yapıldı.
28/03/2022 İlçe milli eğitim Olurunun alındı.
29/03/2022 İlçe Müftülüğünün olurunun alındı.
30/03/2022 Kaymakamlık olurunun alındı.
01/04/2022 Başlangıç.30/04/2022 Bitiş.
Belirtilen süre aralığında sabah, öğle, ikindi namazlarında mukabele okutuldu.
Yatsı vakitlerinde Hatimli teravih namazı kıldırıldı.
Hedef kitle olarak okulumuz öğrencileri, öğretmenlerimiz, öğrenci aileleri, İlçemiz camilerinin cemaati belirlendi.
Projenin finansman ve ödemesinde bir maddi yük durumu ortaya çıkmamış olup, öğrencilerin taşınması, iftar yemeklerinin verilmesi ve cep harçlıklarının temini öğretmenlerimiz tarafından karşılanmıştır. Proje sonunda cami cemaatinin bizlere ulaştırdığı zekat paraları ile de ihtiyaç sahibi öğrencilerimize yardım yapılmıştır.
Çalışmanın sonuçları:
-Öğrencilerimize cemaat olma bilinci kazandırıldı. Ramazan sonrasında da görevli oldukları camiilerde cemaatle namaza kendi istekleri doğrultusunda devam ettikleri görüldü.
-Velilerimizin öğrencilerle namaz kılma alışkanlığını kazandığı gözlemlendi. Ramazan ayı sonrasında da çocuklarının görevli oldukları camilerde cemaatle namaz kılma bilincini kazandıkları gözlemlendi.
-İmam Hatip vizyon ve misyonunun vaazlar esnasında cami cemaatiyle paylaşıldığı ve olumlu geri dönüşler alındığı gözlemlendi.
-Cemaatten, okulda cuma namazı kılındığını, öğrencilerin hatimli namaz kıldıracak ve mukabelede bulunacak durumda olduğunu bilmedikleri ve öğrenmiş oldukları yönünde geri dönütler aldık.
-İlçe genelinde din görevlisine ihtiyaç duyulan camilerde Ramazan ayının dolu dolu geçmesini sağladık.
-Teravih namazı öncesinde düzenlenen iftar yemekleri ile öğrenci, öğretmen, veli ve cemaat kaynaşmasını sağladık.
Görünürlük çalışmaları:
Okul-Veli whatsapp gruplarından veliler haberdar edildi.
Okulumuz sitesinden gerekli duyurular yapıldı.
İlçe camilerinde vaaz öncesi hatırlatmalar yapıldı.
İlçe Milli Eğitim web sitesinde gerekli duyurular yapıldı.
( https://suluova.meb.gov.tr/)
Yerel basında kamuoyu oluşturuldu.
Okulumuz sosyal medya hesaplarından duyurular yapılmıştır.
https://www.facebook.com/Suluovaimamhatip05
https://twitter.com/ImamSuluova
https://www.instagram.com/suluovaimamhatip/
Başvurunun başarılı kabul edilmesinin nedeni, hedeflenen tüm sonuçlara ulaşılmasıdır. Önceki çalışmaların üzerine daha fazla etkinlik ve kazanım katılarak ilerlendi, geniş kitlelere ulaşıldı. Tüm yasal izinleri aldı. İmam hatip vizyon ve misyonunu tanıtıldı. Gençler ve ailelerinde namaz alışkanlığı kazandırıldı. Kur'an-ı Kerim okuma alışkanlığı kazandırıldı. İlçe cemaati ile İmam hatipli öğrencilerimiz ve ailelerinin bütünleşmesi sağlandı. Personel ihtiyacı olan camilerde Ramazan ayının boş geçmemesi sağlandı. Cami cemaatinden olumlu dönütler alındı. İmam hatip öğrencisi profili topluma olumlu bir şekilde yansıtıldı.Her ne kadar planlanmamış olunsada proje sonunda camii cematinin desteği ile zekat ve fitre paraları ihtiyaç sahibi kişilere ulaştırıldı. Tüm bu çalışmalar neticesinde projemizin başarılı olduğunu düşünüyoruz.
Projemiz kabul edilirse daha büyük kitlelere ulaşacak ve yaygınlaştırılabilecektir. Ayrıca haber çalışmalarıyla yerel ve ulusal basına ulaştırılır.
Dikkat edilmesi gereken hususlar projede zorlama olmaması, gerekli yasal izinlerin alınması veli ve okul koordinasyonunun sağlanması görev paylaşımı ile gerekli takibin gün gün yapılması, plan dışına çıkılmaması, öğrenci ve toplum yararının gözetilmesine dikkat edilmesidir.